Volg ons

Een woning (ver)kopen? U maakt zelf de beloftevolle spelregels

Geschreven door:

Doreen D’hondt

U laat uw oog vallen op een parel van een woning. Het klikt met de verkoper, de zaak lijkt beklonken. Tegenwoordig sluiten koper en verkoper alsmaar meer aankoop- en verkoopovereenkomsten van eenzijdige belofte af. Elke partij ondertekent dan – op heilig erewoord – een document. Maar wat betekent dat nu in de praktijk? En heeft u een rechtspoot om op te staan wanneer het misloopt?

Vroeger ondertekenden koper en verkoper altijd een onderhandse verkoopovereenkomst via de officiële sluizen van een immokantoor of een notaris. Die derde partij goot de afgesproken ideeën dan in een overzichtelijk en juridisch bindend contract. Het addertje onder het gras? Bij ondertekening start een periode van vier maanden waarin de notariële akte rond móét zijn. En ook de registratierechten worden in die termijn afgerekend. Een onrealistisch stukje wetgeving waar heel wat immokantoren en notarissen anno 2022 slimmer mee omspringen.

Eenzijdige belofte

De onderhandse koopovereenkomst is voor veel (ver)kopers een tikkende tijdbom. Een recente trend op de markt: het concept van de eenzijdige belofte. De verkoper belooft de woning voor een afgesproken prijs te verkopen aan één bepaalde koper. De koper verbindt zich omgekeerd ook. De twee partijen sluiten een overeenkomst waarin twee eenzijdige verbintenissen elkaar opvolgen. Zie het als een handige vorm van uitstelgedrag: de effectieve verkoop gebeurt later pas. Bijna zoals een juridisch vriendschapsbandje: zolang koper en verkoper het blijven dragen, stevenen we af op een succesvolle verkoop.

De band gaat (n)ooit stuk

Een hoop mooie woorden, maar het concept kennen we natuurlijk onder een andere noemer: ‘een optie nemen’ op een woning. Er is een overeenkomst tussen koper en verkoper over de afgesproken prijs binnen een bepaalde termijn. En deze overeenkomst vormt een verbintenis naar elkaar toe, waardoor elke partij de deal niet zomaar aan de kant kan schuiven. Vindt de verkoper bijvoorbeeld een leuk koppel dat net wat meer wil bieden voor de woning? Of ziet de koper een ander droomhuis passeren voor een betere prijs? Zonder omwegen: de eenzijdige belofte is wel degelijk een rechtsbindend beestje met een kwispelend juridisch staartje.

Zwart-op-witte afspraken

Belofte maakt meestal schuld. Het is daarom erg belangrijk dat de ondertekende documenten tot in de puntjes kloppen. Noodzakelijk bij het opstellen: de algemene geldigheidsvoorwaarden. Vergeet u de puntjes op de i te zetten? Dan kan de belofte nietig verklaard worden. Alle juridische stappen om tot verkoop over te gaan, krijgen een eervolle vermelding in de overeenkomst zelf. In de realiteit lijken veel mensen de draagwijdte van de overeenkomst moeilijk in te schatten. Maar u kan nooit zomaar wegwandelen van een verbintenis. Let daarom goed op:

• Het bod: dat kan u helaas niet meer aanpassen na ondertekening. Analyseer daarom alle lettertjes tot op het bot. Een nul te veel kan de koper nogal zuur opbreken.
  • De termijn: denk goed na over een termijn waarin de overeenkomst vervalt. Hoelang wil u die vrijheid rekken als koper of verkoper?
  • Opschortende voorwaarden: een belangrijk punt om onderling met elkaar af te stemmen. Wanneer vervalt de belofte? Zoek een compromis.

Een (ver)koopbelofte is dus wel degelijk een rechtsgeldige verbintenis. Een heel handige omdat u zelf de regels van het spel bepaalt. Maar ook geniepig: het kan mislopen net voor een aankoop. Laat u daarom bijstaan door de juiste partijen. Zonder eenzijdige oogkleppen.

Staat u op het punt om een eenzijdige aankoop- of verkoopovereenkomst te ondertekenen? Zorg dan dat alle punten en komma’s in het opgestelde document kloppen. Want belofte maakt altijd schuld!

Tweedraads Advocaten - Doreen d'hondt

Contacteer ons

Wilt u meer weten over Tweedraads advocaten? Neem dan gerust contact met ons op voor een afspraak.