Volg ons

Onbetaalde facturen en onbereikbare klanten: tips om als ondernemer openstaande facturen te tackelen

Geschreven door:

Caroline Vlaminck

Als ondernemer levert u een dienst of product in de verwachting dat een financiële compensatie uw richting uitkomt. Geven openstaande facturen het einde van uw ondernemersmaand ook te vaak kleur? Dat zorgt voor heel wat frustraties. We lijsten bij Tweedraads Advocaten graag enkele tips op om een financieel drama te vermijden.

Onder het motto ‘voor wat, hoort wat’ verwacht u een correcte betaling van uw klanten. Dat doen we bij Tweedraads Advocaten ook. Maar elke maand aan de oren van uw klanten trekken, vormt geen permanente oplossing. Zorg daarom voor een vast plan van aanpak. En laat de tijd uw goede bedoelingen niet inhalen.

Werk met voorschotten

Om wat extra zekerheid in te calculeren, vraagt u het best een voorschot op het werk dat u zal leveren. Dan heeft u tenminste al een klein deel van het totale factuurbedrag in handen. Het nodigt klanten vaak uit om de volledige som te betalen, omdat het voorschot anders weggegooid geld is. Ons advies? Bouw een vast procent in als startbudget voor uw diensten of producten.

Neem sneller contact op

Neem geen genoegen met radiostilte. Direct contact vraagt misschien wat meer werk, maar die investering loont. Geneer u daarom niet om de telefoon te nemen. Op die manier vat u de wanbetaler meteen bij de kraag. Is de factuur zoek of heeft de klant financiële problemen? Dan bent u tenminste op de hoogte en kan u verder. Wacht niet te lang met dat contact, een mug is zo een olifant.

Verstuur rappels

Verstuur meteen na de vervaldatum een herinnering. Maak daarin de consequenties van de openstaande factuur duidelijk. Hoe meer rappels u uitstuurt, hoe dwingender het karakter mag zijn. In uw laatste herinnering kan u zelfs het advocatenkantoor dat u onder de arm zal nemen, een vet tintje geven.

Stuur een raadsman

Mochten de herinneringen geen vat hebben op uw klant, kan u ook een raadsman inschakelen die een aangetekende ingebrekestelling opstuurt. Een waarschuwing waarmee de klant zich aan een allerlaatste strohalm kan vastklampen. Onze ervaring leert ons dat die uitgestoken hand vaak aangenomen wordt door wanbetalers. Een raadsman maakt blijkbaar indruk.

Tussen de mazen van het net

Na dat laatste kritieke punt kan u overgaan van woorden naar daden. Alleen in het geval van onbetwiste facturen start u een IOS-procedure om de openstaande schuld te innen. Dan kan u via de gerechtsdeurwaarder, buiten de rechtbank om, het geld terugvorderen. Het is een snelle en goedkope manier om de openstaande schuld af te dwingen bij de klant. Maar u kan slechts een beperkt aantal kosten aanrekenen op het factuurbedrag. Daarnaast geeft het geen garantie op succes. Tijdens de procedure kan de klant alsnog het gevraagde bedrag betwisten en moet u langs de rechtbank.

Juridische strijd

Volstaat de IOS-procedure niet? Dan start u een juridische procedure op waarbij u naast de openstaande facturen ook nog intrest, schadebeding én gerechtskosten kan verhalen op de wanbetaler. Het recht zal in deze zaak zegevieren.

U hoeft het vat vol frustraties dus niet open te gooien in de setting van de rechtbank. Denk eerst even logisch na en geef de klant wat ruimte om de andere kant van het verhaal te vertellen. Soms lost u daarmee het probleem al op. En trek in aanslepende gevallen gerust aan onze mouw. Wij maken van uw woord onze daad.

Staat u voor een echtscheiding of bent u op zoek naar meer houvast tijdens het echtscheidingsproces? We staan voor u klaar met een luisterend oor en een plan van aanpak. Neem gerust contact met ons op!

Tweedraads advocaten Caroline Vlaminck

Contacteer ons

Wilt u meer weten over Tweedraads advocaten? Neem dan gerust contact met ons op voor een afspraak.