E-bikes_speedpedelec - Tweedraads Advocaten

E-bike, pedelec of bromfiets: het verschil in de wet voor u opgesnord

Voor vakkundige verslaggeving bij fietsers die tegen 45 kilometer per uur over het asfalt knallen, kan u doorgaans terecht bij Michel Wuyts of uw lokale wielerheld. Behalve als het gaat over speedpedelecs. Dan luistert u het best ook even naar de wetgeving!

Met hun krachtige motor hebben supersnelle e-bikes meer iets van een bromfiets. Dat stelt ook de Europese regelgeving. Maar wat zegt de wetgeving over e-bikes en speedpedelecs in fietsminnend België? Als gespecialiseerde advocaten in verkeersrecht peddelden wij het voor u uit.

E-bikes: snel, sneller, snelst

Een op de twee verkochte fietsen is elektrisch. Het is dan ook de ideale manier om ons gezonder en bewuster te verplaatsen. Niet in het minst voor woon-werkverkeer. En wat dacht u van de speedpedelec? Met een vermogen tot 4000 watt en een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur geeft die elke trouwe ochtend- en avondspitsdeelnemer het nakijken. Bij sommige versies hoeft u niet eens te trappen. We horen het u al denken: wat is dan nog het verschil met een bromfiets?

Klasse P

Europa plaatst de hogesnelheidsfiets alvast in dezelfde categorie. De meeste lidstaten nemen dit volgzaam over in hun specifieke wegcode. België daarentegen zet de speedpedelec niet weg als bromfiets tout court, maar creëerde een aparte categorie: bromfietsen klasse P. Die aparte indeling maakt aangepaste verkeersregels en voorwaarden mogelijk, zoals een specifiek rijbewijs en het dragen van een fietshelm.

Wie van de drie?

Heeft u een elektrische fiets? Of plant u de aankoop ervan? Zorg dan dat u weet in welke categorie uw stalen ros thuishoort. Sinds 1 oktober 2016 zijn dat er dus drie volgens de wetgeving in België. Elk met hun eigen voorschriften. Wij zetten ze voor u op een rij:

1. Fiets met een elektronische hulpmotor

  • elektrische trapondersteuning tot maximaal 25 kilometer per uur
  • de motor van 250 watt wordt alleen geactiveerd na enkele pedaalslagen en stopt als er niet wordt getrapt

Wat zegt de wet?

  • geen leeftijdsgrens
  • geen verplicht rijbewijs
  • geen verplichte helm
  • geen certificaat van overeenstemming (COC)
  • valt onder de verkeersregels voor fietsers

Een autoverzekering BA is niet verplicht, maar u dekt uw aansprakelijkheid het best in met een familiale verzekering. Uw verzekeraar komt dan tussen in de schade aan derden.

2. Gemotoriseerde fiets

  • elektrische trapondersteuning tot maximaal 25 kilometer per uur
  • vermogen tot 1000 watt
  • soms uitgerust met autonome motor (wordt geactiveerd zonder te trappen)

Wat zegt de wet?

  • minimumleeftijd 16 jaar
  • geen verplicht rijbewijs
  • geen verplichte helm
  • geen inschrijving bij de Dienst Inschrijvingen Voertuigen
  • geen nummerplaat
  • certificaat van overeenstemming (COC)
  • valt onder de verkeersregels voor fietsers

Een autoverzekering BA is alleen verplicht als de motor ook autonoom ondersteunt (dus zonder te trappen). Is dat niet het geval? Sluit dan toch het best een familiale verzekering af.

3. Speedpedelec

  • elektrische trapondersteuning tot maximaal 45 kilometer per uur
  • vermogen tot 4000 watt
  • soms uitgerust met autonome motor (wordt geactiveerd zonder te trappen)

Wat zegt de wet?

  • minimumleeftijd 16 jaar
  • verplicht rijbewijs AM (bromfiets 45 km/uur), A (motorfiets) of B (auto)
  • inschrijving bij de Dienst Inschrijvingen Voertuigen
  • nummerplaat
  • verplichte helm, conform EN1078 en met bescherming van de slapen en het achterhoofd
  • certificaat van overeenstemming (COC)
  • valt onder de verkeersregels voor bromfietsers

Een autoverzekering BA is alleen verplicht als de motor ook autonoom ondersteunt (dus zonder te trappen). Is dat niet het geval? Sluit dan toch het best een familiale verzekering af. Maar opgelet: niet alle maatschappijen dekken de speedpedelec. Vraag daarom advies bij uw makelaar.

Aan boord!

Voldoen u en uw speedpedelec aan alle voorwaarden? Spring nog niet meteen in het zadel, maar houd even halt bij enkele extra regels. Geloof ons, ze kunnen u heel wat ellende besparen.

Heeft u bijvoorbeeld al uw papieren op zak? Rijbewijs, verzekeringsattest en kentekenbewijs zijn verplichte ‘boorddocumenten’. En ook wie geen achteruitkijkspiegel heeft, kan een fikse boete verwachten. Nieuwere modellen (verordening 168/2013) moeten zelfs uitgerust zijn met een toeter en stoplicht. Die maken deel uit van het type voertuig en mag u bij defect niet zomaar vervangen door eender welk exemplaar.

En misschien staan ook uw kinderen te springen voor een speedy ride? Dat kan, al moeten ze ouder zijn dan drie. Tot acht jaar kunnen ze bovendien alleen mee met een aangepast beveiligingssysteem.

Ken uw plaats …

Zo. Eindelijk klaar voor vertrek. Maar … weet u eigenlijk waar u met uw snelle fiets mag rijden? Op wegen met een maximaal toegelaten snelheid van 50 kilometer per uur kiest u zelf of u het fietspad gebruikt. Ligt de opgelegde snelheid hoger, dan is het fietspad sowieso verplicht. Let wel: elke wegbeheerder mag een plaatselijke situatie wijzigen en zelf bepalen waar een speedpedelec al dan niet mag rijden. Dat wordt dan aangegeven door middel van speciale onderborden. Een courant voorbeeld is een verbod op een jaagpad, opgelegd door De Vlaamse Waterweg. Op die manier kan de situatie per grondgebied verschillen. Uitkijken is dus de boodschap!

Een dispuut over uw e-bike of speedpedelec? Neem dan gerust contact met ons op. Als gespecialiseerde advocaten in verkeersrecht schakelen wij meteen een versnelling hoger. Zonder motor, puur op juridisch vermogen.