Volg ons

Vaak wanbetalers? Nooit wanhopen!

Geschreven door:

Doreen D’hondt

Wie zei dat ondernemen gemakkelijk was? Een eigen zaak runnen is constant het kopje erbij houden. Zeker als het gaat over uw uitgaande facturen. Want die blijven al eens onbetaald. Uit uw doppen kijken is dus de boodschap. En actie ondernemen waar nodig natuurlijk. De opmerkzame lezer had het al door: het is niet de eerste keer dat we het over wanbetaling hebben. Maar we kloppen toch nog eens op dezelfde nagel.

De hamvraag over wanbetalers

U bent zeker niet alleen. Elke ondernemer wordt vroeg of laat geconfronteerd met wanbetalers. Is het dan écht onvermijdelijk? Onze tips uit vorige blogberichten helpen het euvel alvast een heel eind de wereld uit: ga voor duidelijke afspraken, overzichtelijke offertes, een strakke opvolging en correcte klantencontacten. Maar de hamvraag bij veel ondernemers is altijd weer dezelfde: ‘Hoe zorg ik ervoor dat mijn slecht of zelfs niet-betalende klanten straks hun factuur alsnog voldoen?’

De kortste weg bij wanbetaling

Ons antwoord: schakel een incassobureau of advocaat in. Met een voorkeur voor dat laatste. ‘Logisch!’, horen we u denken, al is ons argument vooral gebaseerd op úw voordeel. Een incassobureau kan dan wel een strenge aanmaning sturen, maar daar houdt het doorgaans ook mee op. Blijft dat zonder gevolg, dan moet u alsnog een advocaat inschakelen om verdere actie te ondernemen. Een onnodige, kostelijke en tijdrovende tussenstap als u het ons vraagt. Zeker omdat ook wij starten met een aanmaning. Streng en zakelijk, maar ook correct en vriendelijk. En bevattelijk genoeg om binnen de gestelde termijn te reageren. Komt er geen reactie, dan gaan we over tot dagvaarding. Is dat hard? Wij noemen dat eerder kort op de bal spelen. Een kordate aanpak is in dit soort situaties belangrijk. Meer nog: essentieel.

Met interest

Een no-cure-no-paygarantie kunnen we u niet bieden. Onze deontologie laat dat trouwens niet toe. Maar we garanderen u wél een vastberaden strategie met glasheldere afspraken en een permanente afweging van de kosten en baten. Het uitgangspunt is even rechtlijnig als simpel: de wanbetaler betaalt. En als het even kan mét interest. Want hij of zij is u niet alleen het openstaande factuurbedrag verschuldigd, maar ook interesten en een schadeloosstelling voor de invorderingskosten. Respectievelijk 8 procent en minimaal 40 euro. Als dat in uw algemene voorwaarden staat tenminste. Heeft u die niet of staan ze nog niet helemaal op punt? Geen nood. De wet op de bestrijding van betalingsachterstand bij handelstransacties garandeert uw rechten als ondernemer (niet als particulier of consument!).

Ook last van wanbetalers? Maar te weinig kennis en tijd om achter uw geld aan te gaan? Neem vandaag nog contact op en wij maken werk van de invordering van uw openstaande facturen.

Tweedraads Advocaten - Doreen d'hondt

Cijfers én letters

Maar wat als u vreest voor de solvabiliteit van uw klant? En hij of zij afstevent op een professioneel of persoonlijk faillissement? Toegegeven, er zijn hoopvollere situaties. Maar opgeven staat niet in ons woordenboek. Wij bladeren meteen door naar de p van praten. En de v van volharding. U toch ook? Ga het gesprek aan met uw klant en spreek een realistisch afbetalingsplan af. Waarin beide partijen zich kunnen vinden. Misschien niet waarop u in eerste instantie hoopte, maar beter één vogel in vaste hand dan tien in ijle lucht. Zelfs als uw klant bankroet gaat, kan u via de curator of een collectieve schuldenregeling alsnog langs de kassa passeren. De ervaring leert ons dat het merendeel van de facturen uiteindelijk altijd wordt betaald. En dat elke zaak anders is en een persoonlijke benadering vraagt.

Dubbele winst

‘De enige winnaars zijn de advocaten!’ We hebben leren leven met onze reputatie. Maar de gangbare opinie verandert meestal als mensen zien wat we voor hen kunnen betekenen. Zowel op het vlak van impact als tijdwinst. Alleen al het strenge en officiële karakter van een juridische aanpak schrikt wanbetalers af. En zelf krijgt u meer tijd om datgene te doen waarin u goed bent. Uw andere klanten rekenen op u. Net zoals u op ons.

Lees zeker ook onze vorige blogs over wanbetaling aanpakken:

Tweedraads advocaten

Onbetaalde facturen innen = maatwerk

Onbetaalde facturen zijn een van de grootste frustraties van ondernemers. En dat is niet verwonderlijk. Want als gepassioneerde ondernemer werkt u elke dag keihard om

Ontwerp-zonder-titel-17-1030x687

Hoe pakt u wanbetaling kordaat aan?

Een klant die zijn factuur niet betaalt, dat is niet alleen erg frustrerend, maar het kan ook uw cashflow bedreigen. Daarom is het belangrijk dat

Contacteer ons

Wilt u meer weten over Tweedraads advocaten? Neem dan gerust contact met ons op voor een afspraak.